Algemeen Glasbokkenreglement

1. Gebruiksbeperking Glasbokken mogen uitsluitend gebruikt worden voor het transport van het glas van de productieplaats naar het door de relatie opgegeven leveringsadres. Het gebruik van deze bokken voor de opslag of het transport van andere producten dan het door GlasGigant BV, verder te noemen als leverancier, geleverde glas, is alleen met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de leverancier toegestaan. De relatie van de leverancier is de directe afnemer en derhalve verantwoordelijk; hij zal in geval van misbruik hierover worden aangesproken.

2. Verantwoordelijkheid voor de glasbokken Vanaf het moment van levering in opdracht van de relatie, is de relatie verantwoordelijk voor de bokken waarop bedoelde levering heeft plaatsgevonden. Deze verantwoordelijkheid geldt tot en met de dag van ophalen met een maximum van 7 kalenderdagen na datum van leegmelding.

3. Ingang van de vergoedingstermijn De relatie heeft gedurende maximaal 28 kalenderdagen, met inbegrip van de werkelijke afleverdatum, gratis beschikking over de bok(ken). Na deze periode (dag 29) is een vergoeding verschuldigd. In uitzonderingsgevallen bestaat de mogelijkheid, op grond van goed onderbouwde argumenten voor een uitzonderlijke levering in onderling overleg een andere termijn vast te stellen. Het feit dat een vergoeding wordt berekend zal expliciet op de factuur worden vermeld.

4. Vergoeding De vergoeding bedraagt € 2,50 per kalenderdag per bok. De maximale periode waarvoor een vergoeding wordt berekend bedraagt 365 kalenderdagen. Bij verlies van de bok, wordt de maximale periode van 365 kalenderdagen in rekening gebracht. Na het verstrijken van de maximale periode, kan de leverancier een gerechtsdeurwaarder inschakelen teneinde zijn eigendom terug te vorderen. De kosten voor een dergelijke terugvordering zijn voor rekening van de relatie.

5. Eigendomsrecht Ondanks het betalen van de maximale vergoeding, zal onder geen enkele voorwaarde een eigendomsoverdracht plaatsvinden.

6. Leegmelding Glasbokken kunnen uitsluitend éénmalig via ‘mijn account’ op GlasGigant.nl leeg gemeld worden door middel van het daarvoor bestemde formulier ‘leegmelden glasbok’. Dit formulier dient volledig te worden ingevuld. De datum van ontvangst van deze melding is de laatste dag van de periode aan de hand waarvan de vergoeding wordt berekend. Aan onvolledig ingevulde “leegmeldingsformulieren” en/of telefonische meldingen, kan de relatie geen enkel recht ontlenen.

7. Ophaalverplichting De leverancier zal zijn uiterste best doen om binnen 14 kalenderdagen na melding, de betreffende bokken op het opgegeven adres op te halen, met uitzondering van de algemeen geldende vakantieperioden. In incidentele gevallen kan in overleg met de leverancier, indien mogelijk, deze termijn worden verkort.

8. Vergeefse ophaalpoging Leeg gemelde glasbokken dienen zich op de opgegeven plaats te bevinden voor het ophalen en moeten goed bereikbaar zijn. Vanzelfsprekend dienen zij volkomen “leeg” te zijn. Indien op de opgegeven plaats geen bokken worden aangetroffen of indien deze niet bereikbaar zijn, wordt de ophaalrit als vergeefs beschouwd en worden extra kosten, zijnde € 90,76 (excl. BTW) berekend aan de relatie. Indien blijkt dat de bokken niet volledig leeg zijn, of er is voorafgaand niet gemeld dat er (oud) glas opstaat, zal de chauffeur de bokken zonder meer weigeren. De ophaalrit wordt als vergeefs beschouwd en de extra kosten van € 90,76 (excl. BTW) worden aan de relatie berekend. Dit artikel is enkel van toepassing indien de glasbokken worden opgehaald binnen normale werktijden.

9. Berekening van de vergoeding De berekening van de vergoeding zal minstens eenmaal per maand plaatsvinden.

10. Informatie bokkenbestand In ‘mijn account’ staat een overzicht van het bokkenbestand, dat onder de verantwoordelijkheid van de relatie geboekt staat. Bij elke aanlevering en afhaling wordt een bokkenbon dan wel vrachtbrief verstrekt waarop minimaal het aantal bokken, het aantal klemlatten en de desbetreffende boknummers staan vermeld.

11. Technische staat De leverancier maakt bij levering gebruik van bokken welke in goede staat verkeren. De relatie wordt geacht de bokken zorgvuldig te behandelen. Bij onachtzaam gebruik, welke schade tot gevolg heeft, zullen de werkelijke herstelkosten in rekening gebracht worden bij de relatie. Indien een bok onherstelbaar is beschadigd, zal de nieuwwaarde van een vergelijkbare bok in rekening worden gebracht. Beschadigingen aan bokken dienen op de retourbon gemeld te worden en zoveel mogelijk door de klant meeondertekend te worden. Bokken dienen een duidelijke naam + nummer te dragen.

12. Uitstel van levering Indien de relatie binnen 10 dagen voor de definitief overeengekomen leveringsdatum vraagt om bedoelde order uit te stellen, start de vergoedingsperiode voor de bokken ten laatste 42 kalenderdagen na de oorspronkelijk bevestigde leveringsdatum.

13. Vorstverlet en vakantieperioden In geval van minstens 5 aaneengesloten officiële vorstverletdagen wordt géén vergoeding berekend. Tijdens de zomervakantieperiode zal automatisch een extra periode van 21 kalenderdagen aan de 28 bestaande worden toegevoegd.