Let op: Van 25 december 2024 tot en met 6 januari 2025 worden er geen reguliere glasbestellingen bezorgd vanwege de feestdagen. Bestellen blijft mogelijk, maar de levering vindt plaats na 7 januari 2025. Klik hier voor meer informatie.

Bokkenreglement

1. Gebruiksbeperking
Glasbokken mogen uitsluitend gebruikt worden voor het transport van het glas van de productieplaats naar het door de relatie opgegeven leveringsadres. Het gebruik van deze bokken voor de opslag of het transport van andere producten dan het door de gebruiker geleverde glas, is alleen met uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de gebruiker toegestaan. De wederpartij of consument is de directe afnemer van de gebruiker en derhalve verantwoordelijk; hij zal in geval van misbruik hierover worden aangesproken.

2. Verantwoordelijkheid voor de glasbokken
Vanaf het moment van levering in opdracht van de wederpartij of consument, is deze verantwoordelijk voor de bokken waarop bedoelde levering heeft plaatsgevonden. Deze verantwoordelijkheid geldt tot en met de dag van ophalen met een maximum van 21 kalenderdagen na datum van leegmelding.

3. Ingang van de vergoedingstermijn
De wederpartij of consument heeft gedurende maximaal 28 kalenderdagen, met inbegrip van de werkelijke afleverdatum, gratis beschikking over de bok(ken). Na deze periode (dag 29) is een vergoeding verschuldigd. In uitzonderingsgevallen bestaat de mogelijkheid, op grond van goed onderbouwde argumenten voor een uitzonderlijke levering in onderling overleg een andere termijn vast te stellen. Het feit dat een vergoeding wordt berekend zal expliciet op de glasfactuur worden vermeld.

4. Vergoeding
De vergoeding bedraagt € 5,00 per kalenderdag per bok. De maximale periode waarvoor een vergoeding wordt berekend bedraagt 365 kalenderdagen. Bij verlies van de bok, wordt de maximale periode van 365 kalenderdagen in rekening gebracht. Na het verstrijken van de maximale periode, kan de wederpartij een gerechtsdeurwaarder inschakelen teneinde zijn eigendom terug te vorderen. De kosten voor een dergelijke terugvordering zijn voor rekening van de wederpartij of consument.

5. Eigendomsrecht
Ondanks het betalen van de maximale vergoeding, zal onder geen enkele voorwaarde een eigendomsoverdracht plaatsvinden.

6. Leegmelding
Glasbokken kunnen uitsluitend via het formulier ‘bok leegmelden’ leeg gemeld worden. Dit formulier dient volledig te worden ingevuld. De melding is enkel rechtsgeldig en mag enkel gebeuren via het formulier ‘bok leegmelden’. De datum van ontvangst van deze melding is de laatste dag van de periode aan de hand waarvan de vergoeding wordt berekend. Aan onvolledig ingevulde “leegmeldingsformulieren”, kan de relatie geen enkel recht ontlenen.

7. Ophaalverplichting
De gebruiker verplicht zich om binnen 21 kalenderdagen na melding, de betreffende bokken op het opgegeven adres op te halen, met uitzondering van de algemeen geldende vakantieperioden. In incidentele gevallen kan in overleg met de gebruiker, indien mogelijk, deze termijn worden verkort.

8. Vergeefse ophaalpoging
Leeg gemelde glasbokken dienen zich op de opgegeven plaats te bevinden voor het ophalen en moeten goed bereikbaar zijn. Vanzelfsprekend dienen zij volkomen “leeg” te zijn. Indien op de opgegeven plaats geen bokken worden aangetroffen of indien deze niet bereikbaar zijn, wordt de ophaalrit als vergeefs beschouwd en worden extra kosten, zijnde € 100,00 (excl. BTW) berekend aan de relatie. Indien blijkt dat de bokken niet volledig leeg zijn, zal de chauffeur de bokken zonder meer weigeren. De ophaalrit wordt als vergeefs beschouwd en de extra kosten van € 100,00 (excl. BTW) worden aan de wederpartij of consument berekend. Dit artikel is enkel van toepassing indien de glasbokken worden opgehaald binnen normale werktijden.

9. Berekening van de vergoeding
De berekening van de vergoeding zal minstens eenmaal per maand plaatsvinden.

10. Informatie bokkenbestand
Periodiek geeft de gebruiker een overzicht van het bokkenbestand, dat onder de verantwoordelijkheid van de wederpartij of consument geboekt staat. Bij elke aanlevering en afhaling wordt een bokkenbon dan wel vrachtbrief verstrekt waarop minimaal het aantal bok­ken en de desbetreffende boknummers staan vermeld.

11. Technische staat
De producent maakt bij levering gebruik van bokken welke in goede staat verkeren. De relatie wordt geacht de bokken zorgvuldig te behandelen. Bij onachtzaam gebruik, welke schade tot gevolg heeft, zullen de werkelijke herstelkosten in rekening gebracht worden bij de wederpartij of consument. Indien een bok onherstelbaar is beschadigd, zal de nieuwwaarde van een vergelijkbare bok in rekening worden gebracht. Beschadigingen aan bokken dienen op de retourbon gemeld te worden en door de wederpartij of consument meeondertekend te worden. Bokken dienen een duidelijke naam + nummer te dragen.

12. Uitstel van levering
Indien de wederpartij of consument binnen 10 dagen voor de definitief overeengekomen leveringsdatum vraagt om bedoelde order uit te stellen, start de vergoedingsperiode voor de bokken ten laatste 42 kalenderdagen na de oorspronkelijk bevestigde leveringsdatum.

13. Vorstverlet en vakantieperioden
In geval van minstens 5 aaneengesloten officiële vorstverletdagen wordt géén vergoeding berekend. Tijdens de zomervakantieperiode zal automatisch een extra periode van 21 kalenderdagen aan de 28 bestaande worden toegevoegd.


Glasbok leegmelden


Op deze pagina kunt u een glasbok leegmelden door onderstaand formulier in te vullen.

Houten bokken die beginnen met boknummer 90 zijn eenmalige (one-way) bokken en worden niet opgehaald door de fabrikant of Glasdiscount.
Houten bokken die beginnen met boknummer 95 zijn retourbokken en moeten worden afgemeld.
Fabrikanten halen de bokken zelf op na ontvangst van uw melding, dit kan echter enkele weken duren.